tisdag 13 september 2011

Befriande höststormar



Den omtalande blåsten kom och jag har ännu inte bestämt mig för vad jag känner för den. En del utav mig känner alltid en viss oro vid dåligt väder. Vårt hus är från 1937 och inte riktigt vattentätt ännu, även om det blir bättre och bättre för varje renoveringsprojekt. En annan del utav mig gillar verkligen oväder. Det känns befriande på något sätt och jag har sådan lust att gå ut på närmaste åker och ta emot vädrets krafter med öppna armar.
Och med dessa stormar är det ingen tvekan på att vi nu klart och tydligt klivit in i hösten. Träden börjar skifta färg, äpplena täcker gräsmattan och braskaminen ger oss både värme och mysstämning. Jag älskar hösten men gillar inte vetskapen om att sommaren ligger bakom oss och att det är många månader till nästa trädgårdssäsong börjar igen. Det finns för- och nackdelar med allt...




Men om vi nu ska fokusera på fördelarna så är säsongens alla äppelpajer en utav dem. Jag är på ständig jakt efter nya recept och lockas verkligen utav denna underbara äppelpaj med kolasås. Dessa nya recept blandar jag med gamla godingar såsom äppelpaj med mandelmassa och Monika Ahlbergs äppelgelé med timjan. Och min man drar sitt strå till stacken genom att göra äpplena till flytande form. Kemist som han är så är framställandet av cider både fascinerande och rogivande. Alla är vi olika, och tur är väl det för nu har vi äpplen både att äta och dricka!



Och så webbutiken då. Där är hösten utan tvekan den roligaste årstiden. Det är då det verkligen händer grejer och nyheter kommer i massor. Och för mig innebär hösten fullt fokus på julen. Så fort mina leverantörer skickar leveransen med julsaker letar jag upp spellistan med jullåtar på Spotify, värmer glöggen och låter mig inspireras av julbilder i inspirationsmappen. Allt för att komma i rätt stämning inför fotograferandet av julprodukterna.




Men för att inte avskräcka er helt med prat om jul kan jag tipsa om dagens nyheter i webbutiken. Body lotion, Body Scrub samt Body Butter i doftserien smultron från Björk & Berries. Jag önskar jag kunde bjuda hem er allihop så att ni få känna den här underbara doften. En doft som tar en tillbaka till sommaren en höstdag som denna!


Bilder: Paranoias, Sunday Suppers, Doughmesstic, Bloomingville, Hemlängtan

6 kommentarer:

  1. Vilken härlig samling bilder. :-) För mig är det lätt... Jag skulle gärna ha ett år med lång vår och sommar och bara några veckors höst och vinter. Lättare sagt än gjort dock.

    Lite mysigt är det dock att vara inne lite mer och mysa - men det hade som sagt räckt med några veckor - och inte flera månader. :-)

    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder, Jenny!
    Jag gillar också blåst. :-)
    Men det ska bli ännu skönare med Italiens sol på oss några dagar...jippie!!

    SvaraRadera
  3. Meeer jul, jag njuter av den som du vet, så för min del får du gärna ösa på ;-D
    Och angående hostovädren gillar jag dem - så länge jag inte är ute i dem *ler* Såg ut som en dränkt råtta i går efter min svampjakt. Men det var det värt! KRAM

    SvaraRadera
  4. Oj vilket inlägg! Härliga bilder! :) Och jag ser att du varit och petat i designen... ;) Najs!
    Äppelpajen kommer jag lätt och provsmakar!

    Ur fas ja...me too! Kraftigt bakslag för en dryg vecka sen och det är svårt att få till balansen igen. :/ Men det kommer nog.

    Stooor kram tebax snäckan!

    SvaraRadera
  5. Jag viskar... så mysigt det lät med musiken och glöggen...:)
    Njuter av dina bilder!!
    Skickar ett meddelande på FB:)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Lät fint med smultrondoft - en av de bästa dofterna ju! :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails