måndag 5 september 2011

Konsten att jobba hemifrån



Det är många som frågar mig om det inte är svårt att jobba hemifrån. Att inte hemmets alla sysslor tar över från arbetssysslorna, att jag råkar sätta mig framför TV'n och blir sittande ett par timmar eller att jag sitter timmar i telefonen...
Nej. Tvärtom. Sedan jag startade eget har hemmet kommit i andra hand, TV'n står orörd och telefonen används knappt för privatsamtal. Varje kväll ägnar jag åt webbutiken och jag har väldigt svårt att inte jobba. Och det har fungerat bra, framtill nu. Känner att det börjar bli lite för mycket av det goda och eftersom tiden aldrig räcker till hur mycket jag än jobbar inser jag nu att jag ändå måste tvinga mig själv att dra ner lite på tempot. Jag ska försöka att inte jobba alla kvällar utan istället ägna mig åt hemmet som ju faktiskt skriker efter min uppmärksamhet. Jag ska baka, läsa böcker, spela piano, renovera, bara vara...

Det är en konst att jobba hemifrån och att ha sitt eget företag. En konst och balansgång som jag inte riktigt lärt mig ännu. Därför ska jag nu anstränga mig till det yttersta att sänka kraven, klappa mig själv på axeln och boka in ledig tid. Jag ska unna mig en ledig kväll då och då och verkligen ladda batterierna.

Vad gör ni när ni laddar batterierna?


Med tanke på lediga kvällar ligger jag nu även efter med bloggkommentarerna hos er andra. Jag har inte på något sätt glömt er...

8 kommentarer:

  1. Tror att det är lätt att hamna i det där. Man tror att man inte behöver tid för avkoppling - eftersom man sysselsätter sig med saker som är kul. Jag hade det så med bloggen innan - satt varje ledig stund och bloggade och kommenterade. Kände dock att jag inte mådde bra av det - även om det var kul så blev allt som försummades på vägen ett stressmoment. Lagom är helt klart bäst. :-)

    Avkopplande tid tillbringar jag i trädgården, i joggingspåret, på tennisbanan, framför TV-n eller shoppandes. Tror att det viktiga är just att man då och då faktiskt ser till att ha en stund som inte är inmutad och inrutad - att man har möjlighet att känna efter vad man vill göra där och då.

    Hoppas att du får många sköna lediga stunder framöver.

    kram Malin

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Tror inte du behöver bekymra dig över bloggkommentarerna :) Det ordnar sig nog med det! Men det är en lite läskig väg att gå att låta sig uppslukas av jobbet på det viset.... Kanske du borde ge dig själv arbetstider och bli din egen chef som drar dig i örat när du fuskar med rasterna, samla komptid och inte godkänna mer övertid än ett visst mått?? Vill inte dela ut pekpinnar så klart, men när man själv har provat att stå vid utbrändkanten och vingla lite suger det alltid till lite i magen när man läser eller hör om människor som inte är rädda om sig....

    Goaste kramen till dig!
    Cecilia

    SvaraRadera
  3. Ha en fin kväll.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  4. Jag brukar varva ner med en bok och lite kaffe på kvällskvisten. Ibland när jag känner att jag har mer enrgi än att bara ligga och läsa men ändå vill koppla av brukar jag baka bröd eller kakor. Dessa stunder får mig att ladda batterierna för nästa dag!

    Ha en underbar kväll!
    Kram
    Patricia

    SvaraRadera
  5. Jag varvar ned som bäst när jag får lapa sol i en solsäng :-)

    Sköt om dig

    SvaraRadera
  6. Hej Jenny!

    Jag känner igen mig mycket i dina ord och tankar kring det här med att arbeta hemifrån. Som egna företagare lever vi en liknande verklighet och som du säger är det en konst att kunna arbeta hemifrån. Att kunna skilja på arbetstid och ledig tid. Det kan vara svårt. Det är lätt att de flyter samman. Själv har jag de senaste åren känt ett behov att vara tydlig för mig själv. Numera försöker jag hålla helgen helt ledig. Som egen företagare är man aldrig helt ledig. Men familj, vänner och egen tid är viktig och de förtjänar alla sin egen tid och uppmärksamhet. Man måste hitta den balans som fungerar just för en själv och ens familj. Det som får en att må bra.

    När jag laddar batterierna skriver jag, läser, lagar mat och bakar, musik, tillbringar tid i trädgården, ser film, reser och tillbringar tid med familj och vänner.

    Jag tycker om ditt inlägg om kärleken till din fantastiske man. Din kärlek lyser genom varenda ord och jag blir så glad då jag läser dina ord. Kärleken är stor!

    Vad roligt med sonens första tappade tand. Det är en stor händelse i ett barns liv. Det lite skrämmande men också spännande med att ha en lös tand att vicka på och väntan på att den ska lossna. Lite läskigt med blod men vilken stolthet när den ligger där i handflatan och en stilig glugg att spana in i spegeln. Härligt!

    Klart att du ska skriva en bok Jenny! Att skriva av sig alla känslor och tankar som finns inom en efter att ha gått igenom en svår tid och förlorat en närstående kan vara en form av terapi. Min mamma skrev under ett helt år efter min lillebrors död. Det var hennes sätt att bearbeta och ta sig genom sorgen. Så skriv på vännen och se var det tar dig.

    På tal om skrivande vill jag tacka dig för dina alltid lika omtänksamma och uppmuntrande ord hos mig. Du vet hur mycket de betyder. Jag har det bra och trivs alldeles utmärkt i min skrivbubbla. Men det där med paus fungerade inte för mig. Jag behöver nog kombinationen av skrivbubbla och blogg. Dock blir det lite mindre blogg än vanligt och mer skrivbubbla. ;)

    Sköt om dig kära vän, ta hand om dig, boka in ledig tid och klappa dig själv på axeln. Du är en fantastisk inspirationskälla Jenny och du är "good enough" - glöm aldrig bort det. Du måste leva ditt liv för din skull och som du vill ha det. Inte efter andras förväntningar och riktlinjer.

    Njut av din vecka!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  7. En promenad gör ibland susen, men som någon ovan skrev, så är det nog hög tid att införskaffa arbetstider! Med flexmöjlighet, eftersom det i butiken säkert finns toppar och dalar.

    Och som jag skrev till en annan tjej igår - kolla upp 5S. Det är en systematiseringsmetod som egentligen är gjord för en arbetsplats, men min man drev igenom den här hemma under sin föräldraledighet. :-) kram!

    SvaraRadera
  8. Ja att jobba hemifrån kräver sin man, för som du skriver ofta jobbar mna MER än med reglerad arb tid på en arbetsplats utanför hemmet... På torsdag börjar mitt nya jobb som innebär att arbeta hemmifrån och självständigt till 85%. Jag hoppas och tror att det ska gå bra... KRAM

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails