fredag 11 november 2011

Grått


Jag kör på temat "grått" här på bloggen idag. Inte alls för att det känns grått. Tvärtom. Det känns bra för tillfället; det är fullt upp, jag har äntligen börjat känna lyckorus igen och vi har en del stora saker att se fram emot.
Men grått hör ju till en utav mina favoriter som jag så många gånger har nämnt tidigare.

Som sagt, det känns bra nu. Det börjar äntligen bubbla inombords och jag vill göra tusen saker samtidigt. Förvirrande men en underbar känsla. Jag börjar inse hur jag fungerar. Jag är en lugn människa samtidigt som jag är väldigt rastlös. Jag känner tristess så fort vardagen går alltför mycket på rutin. Och jag behöver något roligt att planera och se fram emot. Och så är fallet just nu. Så nu bubblar det och jag får energi!


Renoveringen har äntligen tagit fart här hemma. Inte för att vi har legat på latsidan innan utan för att vi har prioriterat tiden annorlunda tidigare. Det känns otroligt bra att det är på gång. Men så fort man börjar skrapa på ytan så ser man hur mycket det är att ta tag i. Så precis som med allt annat får vi ha en  prioriteringslista även här. Det går inte att hinna med allt, så är det ju. Och hur mycket vi än jobbar kommer jag aldrig känna mig helt nöjd. Sorgligt kan man ju tycka men jag tror det ändå är bra att alltid fortsätta drömma och planera framåt.


Och medan vi har ägnat oss åt sjukdommar, webbutiken och renovering sitter mamma hemma och stickar i massor. Jag ser fram emot resultatet som kommer att värma både mina fötter, huvud och händer. Likväl kommer det att värma mig inombords. Jag uppskattar verkligen detta fina handarbete som det är så otroligt mycket kärlek nedlagt i. Det betyder mycket för mig! 


Och så har vi det här med trädgården. Nu när det är så mycket annat har jag lovat mig själv att koppla bort från trädgården. För min egen skull och för att det ska kännas extra roligt sedan i januari då jag åter tillåter mig själv att börja planera inför nästa trädgårdssäsong. Men jag lyckas inte alls... Jag drömmer och planerar och går defintivt inte efter någon prioriteringslista. Jag vill göra klart terrassen, bygga upp våra drivbänkar och få bort all lera från vår framsida. Jag plockar fram trädgårdsböckerna och vänder blad efter blad samtidigt som jag blir uppslukad utav färger, inspiration, längtan och lycka. Så kanske är det ändå inte bortkastad tid. Ger det lycka så är det värdefull tid!


Och ungefär så här går tankegångarna runt runt. Jag funderar över mig själv och mitt liv mycket just nu. Vet inte om det har att göra med min systers bortgång eller för att jag jobbar hemifrån ensam och har möjlighet att tänka klart de där tankarna som jag inte alls hann med förut. Eller så har det att göra med att jag nu faktiskt lever i min egen dröm. Vetskapen av att jag kan göra som jag själv vill får mig att vilja ha mer. Det var ju det här med att aldrig bli helt nöjd...


Så närmar jag mig slutet på mitt gråa blogginlägg. Grått som är allt annat än trist alltså. Grått behövs för att färgerna ska synas bättre. Vardagen behövs för att drömmarna ska kännas större. Längtan behövs för att målet ska kännas viktigare. 
Jag hoppas att ni alla drömmer vidare och att ni gör allt vad ni kan för att uppfylla era drömmar!  



14 kommentarer:

  1. Grå är en bra färg att beskriva hur livet verkligen inte bara är svart eller vitt...tycker jag! Jag kände igen mig i mycket som du skrev om. Dessutom har du som du skriver mist en syster...och vad det gör till ens tankar om livet...det kan inte jag riktigt sätta mig in i. Jag kan bara föreställa mig!
    Må gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i dina tankar. Det här med att vara en lugn person men ändå alltid på väg nånstans. Att aldrig vara riktigt nöjd fastän man vet med sig hur fantastikst bra man har det. en mycket av lyckan i livet är att få planera, drömma och kämpa för det man vill ha och uppnå. Du bjuder på fina inspirationsbilder och jag vill önska dig en riktigt härlig fredag och helg!
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!

    Ja livet har sina nyanser, fram och tillbaka. Och för att känna färg behöver man nog grått också...(som för övrigt är en så fin färg!)

    Roligt att du har tillförsikt och ser fram emot saker, det är ju så viktigt...

    Ha nu en riktigt go fredag!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  4. Jag tycker grått är vackert - speciellt ihop med vitt och gärna blått eller turkost.

    Jag funkar också så att jag behöver något roligt att se fram emot hela tiden - så då ser jag till att ha det. :-)

    SvaraRadera
  5. Så fint du skriver. Det låter skönt att göra sin planering och prioritering och sedan tillåta sig att göra avsteg från den. Man har ju ändå huvudinriktningen klar. Det går ju inte att låta bli att tänka på trädgård... ;-)

    Underbara bilder! Älskar grått!
    Ha en fin helg!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  6. Åh, det där sista var fint.
    Idéer är färgglada.
    Jättefin blogg!
    Din mammas stickeri ser jättefint ut, vackert mönster!
    Vilken lyx för dig!

    SvaraRadera
  7. Gillar verkligen ljusslingan! :-) Åh, vilken fin!

    Kram!

    SvaraRadera
  8. så fint du skriver! härligt att det börjar rusa lyckokänslor i dig igen! hoppas du får en fin helg! kram emelie och elin

    SvaraRadera
  9. Vilket fint inlägg, där har du fått till det! Grått behövs verkligen för att de andra färgerna ska framträda. Är glad att du är glad å fylld av bubbel nu <3 Ha en fin helg! KRAM

    SvaraRadera
  10. Du är ju bara så bäst, Jenny. Jag förstår precis hur du känner dig och jag är precis likadan. Avskyr när livet går som på rutin, älskar att ha saker att se fram emot och älskar att planera med listor och prioritera. Du skulle se vår planeringslapp som hänger på kylskåpet....;-)
    Hoppas du får en trevlig helg!! Kram, Cissi

    SvaraRadera
  11. Vilket underbart inlägg. Vad skönt att allt är så mycket bättre så skönt att kunna tänka klara tankar. Vad härligt!

    Ha det forsatt bra

    SvaraRadera
  12. Fina bilder och fin text. Gillar verkligen din blogg.

    SvaraRadera
  13. Du skriver så fint Jenny!!! Jag blir berörd och glad att sjukdomarna är väck och att du mår bra!! Här har det varit fullt upp, och nu verkar vissa ha jobbat färdigt också...;)

    Stor kram så länge:)

    SvaraRadera
  14. Oj vad du skriver bra! Nu vet jag inget om dig men texten är verkligen fin!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails