tisdag 20 december 2011

Finnas till


Så här vid juletid är tomheten efter min älskade syster extra stor. Minnen från tidigare år och julfirande dyker upp och speciellt från då vi var små. Då vi gjorde julgodis kvällen innan julafton, satt och skrattade medan vi knepade på våra julklappsrim och då vi dansade glatt av iver timmarna innan julklappsutdelning. Många fina minnen av julfirande med en underbar människa...
Om bara 4 dagar är det dags för julafton igen. Hon finns hos mig i år också men på ett helt annat sätt.

Samtidigt som jag fylls av sorg vid tanken av att hon inte längre finns så gläds jag ändå av alla våra fina minnen samt av alla andra i familjen jag omges utav i jul. Högtider kan vara extra känsligt då det hänt något liknande och jag tänker på alla dom som sitter ensam kvar, dom som kanske inte har någon familj kvar att stödja sig emot och leva vidare för...


För hur hårt det än må kännas så måste man ändå göra sitt yttersta för att leva vidare. Både för sin egen skull och för omgivningens skull. Och en påminnelse eller omtanke från omgivningen gör det så mycket lättare.
Jag har en barndomsvän som funnits här för mig sedan den dag min syster gick bort. Hon skickar mig kort och mail med de finaste och omtänksammaste orden som värmer vilken stelfrusen själ som helst. Att finnas till för någon annan i en sådan här livssituation är det bästa man kan ge en annan människa, att finnas till när det verkligen behövs. Det kan vara svårt för tyvärr är det så mycket lättare att bara backa undan än att verkligen finnas till, även om omtanken finns där.
Och precis som min barndomsvän gjort så är det så viktigt att finnas där även efter ett halv år, ett år då de flesta andra inte pratar om det mer. Tack Emma, du är en riktigt fin vän!


Ett långt inlägg blev det visst idag men det känns viktigt att påminna mig själv och er andra att tänka på dom vi har i vår omgivning. Att visa vänskap och kärlek är den bästa julklappen man kan ge och få. Några rader på ett kort räcker så långt...



Bilder: Eye Poetry, Lushlee, Okänd

15 kommentarer:

  1. Ja, riktiga vänner ska man hålla hårt i - de är tyvärr aldrig så många som man tror innan man går igenom något tufft. Många har så fullt upp med sig själva, extra fint med de som tänker på andra då. :-)

    Tack vad snäll du är - jag har gjort sänggaveln själv med hjälp av plywood, färg och tallriksunderlägg. Låter som en osannolik kombination men så är det, haha! :-)

    SvaraRadera
  2. Håller med ovan! Det är när man går igenom något tufft och svårt som man ser vilka vänner som är verkliga vänner! De som finns och står kvar ska man vara rädd om! Hoppas att du får en skön jul!

    SvaraRadera
  3. Lycka är att ha en riktig vän! Förstår att det är tufft utan syster vid din sida. Tror att det ligger mycket i det du skriver att många finns där direkt efter att det har hänt, men att det behövs lika mycket senare. Jag har flera vänner som mist föräldrar och de gråter över det varje månad trots att det nu gått flera år. Sorgen över en nära tar ju aldrig slut - och det vill man ju kanske inte heller. För sorgen är ju också ett tecken på att våra älskade i någon mening ändå finns kvar hos oss. Att vi tänker på dem, minns och saknar.

    Stor kram till dig!!

    SvaraRadera
  4. Dom där guldkornen till vänner ska man hålla hårt i.. dom är båda sällsynta och ovanliga! :)

    SvaraRadera
  5. Ett fint inlägg Jenny, som nog många av oss kan relatera till. Minnen bär oss vidare. Fina att ha och fina plocka fram.

    Hon finns hos dig för alltid.

    Kram

    SvaraRadera
  6. Vad fint skrivet. Fina minnen och omtänksamma vänner ska man vara rädd om.

    //Johanna

    SvaraRadera
  7. Så härligt att ha en sådan vän <3
    Här skulle vi ha jobbat veckan ut, men det blev VAB med bogge + att jag själv har en rejäl ögoninflammation, så vi har julledigt vi med, fast inte p ådet sätt vi tänkt oss ;-) Nu väntar rödingen på att gravas... Allt gott til ldig <3 KRAM

    SvaraRadera
  8. Åhh fina Jenny, förstår att du har det tungt nu. Väldigt fina och tänkvärda ord, vi alla behöver bli påminna om att finnas för de runtomkring som behöver det lite extra.

    Din syster var väldigt lycklig över att ha just dig som sin syster! <3

    Ha en fin Jul!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Så fint du skriver Jenny... jag blir så berörd, och också varm i hjärtat när jag läser om hur ni pysslade och skrattade, och vilken fin vän du har vid din sida idag.

    Ja du vännen... och mailet i måndags kom jag aldrig till heller... hysteriskt mycket den senaste tiden... men som du säger, det kommer en tid efter jul och nyår och DÅ...;) Ser fram emot de planer vi har framför oss!!!
    Jag önskar dig och din familj en riktigt fin jul, en som ni vill ha den, även om din syster fattas er<3

    STOR VARM JULEKRAM

    SvaraRadera
  10. Visst är det så, att riktiga RIKTIGA vänner finns alltid där. Jag hoppas innerligt att ni får en minnesvärd jul trots din systers frånvaro. Stora och varma kramar från mig!!

    SvaraRadera
  11. Kära du, jag skickar dig många tankar och varma kramar. Förstår att julen är en speciell tid, att man då saknar nära och kära lite mer. Alla minnen som väcks till liv...

    Hoppas du får en underbar jul med nära och kära. Du och din fina familj.

    Stor kram från mig till er

    SvaraRadera
  12. Så fint skrivet, Jenny.. jag fick tårar i ögonen av din berättelse om din syster. Jag kan så väl förstå din saknad och sorg. Har själv förlorat två bröder när jag var barn, och nu gick min älskade mamma bort i somras. Första julen utan henne kommer att bli tung men dina ord värmer och påminner mig om att ta vara på dem vi älskar och har omkring oss. Några ord av omtanke betyder så mycket - det är så sant och viktigt. Hoppas du får en underbar jul med dina nära och kära. <3 Kramar från en bloggvän / Madeleine

    SvaraRadera
  13. Förstår att det känns extra tungt till jul. Du har skrivit väldigt fint!

    Hoppas att du får en riktigt God Jul!
    Agneta

    SvaraRadera
  14. Fint Jenny! Det är så sant så! :)

    Vill önska dig och dina kära en underbar Jul! Jag tänker på dig!


    Många varma kramar
    Tina

    SvaraRadera
  15. Förstår att det är tungt, speciellt den här tiden på året. Sådana vänner är fantastiska och gör det hela lite enklare. Jag vill önska dig en riktigt fin och mysig jul med din familj trots saknaden.

    Stor kram!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails