torsdag 2 februari 2012

Glas i inredningen



Fönster, speglar, vinkaraff, vas, glödlampor, ljuslyktor, duschvägg, dryckesglas... exemplen på glas i inredning är många och därför kändes också Inspirations Fabrikens tema extra roligt den här gången.
"Glas i inredningen" är alltså temat och jag använder mer än gärna glas i alla dess skepnader både lite här och där. 



Jag fyndar gamla glasflaskor på loppis och använder dem som vaser och ljusstakar eller bara som stilleben. Försöka föröka våra växter genom att knipsa av grenar och sätta dem i glasflaskor. Rotsystemet som sakta växer sig fram tillsammans med små luftbubblor i vattnet är ett konstverk i sig.


Och på andra sidan som dessa små gröna grenar växer sig stora finns tavlan med ett enkelt budskap. Balkongdörrarna reflekteras i tavelglaset och hela väggen blir så levande.



Och det var ju även i detta rum, sovrummet, som ljusslingan har varit ett tag. Vi knöt ihop den som en takkrona och hängde upp den. Jag såg det på en bild och idén kändes klockren. Men någon hit blev det inte alls. Istället har ljusslingan plockats ner och ligger nu och väntar på bättre tur i arbetsrummet. 
Den har inte fått sin rätta plats ännu men jag gillar den lika mycket ändå, både tänd som släkt. 




I arbetsrummet har vi även glas i form av fönster och ytterligare några loppisflaskor. Även här med murgröna i  och man kan börja ana att jag har en viss mani både på glasflaskor och murgröna. 



- - - - - - - - - 

Och så något helt annat. Pappa fyller år idag och eftersom han finns så många mil ifrån mig idag skickar jag en cyberkram. Kram och grattis pappa!


10 kommentarer:

  1. Så vackert med glas!

    ........och så njuter jag som vanligt av dina vackra foton!

    Grattishälsning till din pappa,
    Kram Anneli

    SvaraRadera
  2. Ja jag älskar nuvarande tend med massor av glas, så vackert. Gillar dina flaskor med skott i, det ska jag ta efter. Bara diska upp mina flaskor som för tillfället står i källaren... å oooop där står också pelargonerna kvar, glömde dem IGEN. Men nu får jag banne mig ta upp dem! KRAM <3

    SvaraRadera
  3. Fina bilder och vackert att blanda olika glasformer. kram

    SvaraRadera
  4. Jag ska också sätta murgröna i vatten och försöka föröka den. Min planta ser inte så glad ut.
    Jag blev nog lite besviken på trädgårdsprogrammet. Jag tycker att det är roligare när de anlägger eller gör om. Så som i Söderläge. Jag håller med dig, fler trädgårdprogram vill vi ha! NU!

    Ha en trevlig helg!
    Agneta

    SvaraRadera
  5. Supefint:)
    å ja gilla texten på spegeln :)
    å missa nu inte.....

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  6. WOW, vilka fina bilder. Jag blir helt tagen. Så vackert!

    Jag har varit lite frånvarande bland mina favoritbloggar. Förlåt. Jag ska bättra mig! Hoppas den värsta tröttheten lägger sig snart. Tycker det är extremt jobbigt när man inte har någon energi alls.

    Ha en fin helg!
    Kramar från Lotta

    SvaraRadera
  7. Men vilka fina bilder Jenny!

    Tavlan blev en favorit, en sådan vill jag också ha :-)

    Ha det fint

    SvaraRadera
  8. Så vackra bilder! Och inspirerande. Nu blev jag toksugen på pärlhyacinter och plocka fram alla glasflaskor jag har och sätta murgröna i! :)
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Vilka fina fönster ni har med vackra detaljer!

    Du tar alltid så fina bilder, Jenny!

    Kram, Emma

    SvaraRadera
  10. Fina och ljusa bilder. Gillar den runda vasen!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails