torsdag 31 maj 2012

Att leva i en låtsasvärld

Dagens nyheter i webbutiken: Rosa fågelbur (för dekoration) samt fjärilar från Lisbeth Dahl


Det är väldigt bra att ha arbetsbordet vid ett fönster. Jag får njuta utav trädgården från morgon till kväll och jag har världens koll på min omgivning. Fjärilar och fåglar flyger omkring och vinden får blommorna att svaja fram och tillbaka. Vår soldyrkande katt ligger i trädgårdens varmaste plats och gottar sig. Han reser sig så fort någon grannkatt är på besök men är aningens för gammal för att göra någon större affär utav det.



På vägen åker en och annan bil förbi men mest är det hurtiga människor till fots. Känner igen det flesta. Vet inte vilka de är men de går här varje dag. Jag kan inte låta bli att skapa personligheter och liv till dem. Bara så där i smyg. 
Som den där pappan som är på föräldraledighet med barn nr 2och verkar vara i sista sekunden både vid lämning och hämtning på storasysters dagis. Han springer med stora kliv och med tanke på hans löparsteg utövar han säkert både en och två sporter. En snäll pappa som njuter av sin föräldraledighet och ser till att sysselsätta både sig själv och barnen hela dagarna. 




Eller så har vi det där äldre paret som är ute på sin förmiddagspromenad varje dag. Jag kan ställa klockan efter dem. Pensionärer och livsnjutare. De tar sig ut varje dag, i ur och skur, och ser ut att må så bra utav sina promenader. Det där paret gör nog det mesta tillsammans. På eftermiddagarna löser de korsord och sudoku. Tillsammans förstås. Kan nog tänka mig att de har en liten trädgård också; en gammaldags trädgård med rosor och löjtnanshjärta. Där går de och påtar efter tuppluren på eftermiddagen. 



Och så har jag ju mina kära grannar. Men de behöver jag inte hitta på något liv till för de känner jag ju. Och jag har ju sådan tur för de är världens bästa grannar som alltid finns där för oss. Vi vinkar till varandra en himla massa gånger varje dag och jag tror nog att vi har ganska bra koll på varandras rutiner.

På eftermiddagen dyker den stora gula DHL-bilen upp på vägen. Då börjar jag bära ut paket och vi utbyter lite väderfraser. Oftast samma kille och jag har åter igen så tur, han måste vara DHL's bästa chaufför. Han krånglar aldrig, vet allt som har med DHL att göra och blir så glad när vår katt möter honom varje dag. Givetvis har jag hittat på ett liv till honom också men det får jag ta en annan gång.




Man kan kanske tro att jag har långsamt och tråkigt om dagarna som analyserar människor och hittar på låtsas liv. Men tvärtom. Jag har det himla kul om dagarna och trivs som fisken i vattnet. Det här är en grej jag gärna sysselsätter mig med. Jag gick en dramakurs på gymnasiet och fick då detta i uppgift en gång och sedan dess är jag fast. Prova ni med! Man kan faktiskt lära sig ett och annat och inspireras av människor som man inte ens känner. 

4 kommentarer:

  1. Åh, vet du - på flygplatser och tåg brukar jag alltid sitta och fantisera ihop var folk är på väg och vad de ska göra där, det är så roligt! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh Jenny, du är väl underbar!:) Vilken rolig och mysig läsning man får när man tittar in här hos dig!

    OCH fina bilder - vilken söt rosa fågelbur!

    Kram pernilla

    SvaraRadera
  3. Underbart inlägg Jenny!

    Oj så härligt det lät att ta sig tiden att drömma sig bort och fanstisera om dem som passerar. Det äldre paret, så vill jag få till det när jag är på ålderns höst. det lät fin och mysigt. Kanske ska du utveckla dessa karaktärer och skriva en bok
    :-)

    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Härligt Jenny! Låter som du har hur underbara arbetsdagar som helst. :)

    Själv lever jag ju också i en låtsasvärld på dagarna tillsammans med karaktärerna i min bok. Så jag vet ju hur hrligt det är att fantisera loss på dagarna. ;)

    Tack för att du finns och lyser upp allas vår vardag vännen!♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails