onsdag 30 maj 2012

Med andan i halsen




Med andan i halsen cyklar jag mot dagis. Trampar runt så snabbt jag bara kan. Trots att det inte är långt hinner tusen tankar fara omkring. 

Några minuter tidigare ser jag från mitt arbetsfönster hur brandkåren åker förbi och stannar vid dagis. Röken är tjock och jag släpper allt. Mina barn är ju där! Mina två små skatter som betyder allt.





Men jag vänder hemåt igen då jag ser att det var en tom bil som brann. Andas ut och är tacksam över att livet inte vändes upp och ner just där. För jag vet ju hur snabbt det kan gå. Från den ena sekunden till den andra kan livet förändras och aldrig bli densamma igen. 

På vägen hem stannar jag för att plocka en bukett blommor. Enkla vackra ängsblommor. Ler för mig själv över denna vackra årstid och över tanken på att barnen är i tryggt förvar och leker och skrattar för fullt med kompisar. 


Känner mig tacksam...


12 kommentarer:

  1. Oj vad det knöt sig i magen. Tårarna kom direkt av ditt inlägg. Jag vet själv paniken man kan få när det gäller sina barn. Jag fick ett samtal från dagis för många år sedan och det enda dom sa var att min som fått ström i sig och att jag skulle komma direkt. Tog mig max 3 min att vara på plats men det kändes som en evighet.

    Vad bra att du tog dig tid på vägen hem och njöt av livet lite extra. Det ska man göra oftare.

    Här är allt bra :-) och jag hoppas du mår bra du med.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Åh, jag ryser när jag läser ditt inlägg! Så, så skönt att allt var bra och fina blommor du fick med dig hem!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Känner mig mer än träffad.... Livet ställdes på ända i söndags så där som aldrig kommer ordna sig och just i detta nu brinner det i skogen strax bakom huset -alldeles under kontroll av brandkåren men ändå andra gången på en vecka. Och samtidigt tacksamheten, över mitt liv, våra barn, min man...
    Ha det fint!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  4. Jag kan nog inte ens föreställa mig paniken och ångesten du måste ha känt, men jag nog ändå förstå... När det knyter sig i hela kroppen och hjärtat. Jag är så glad att det bara var en bil.

    Ha en underbar kväll med mycket mys tillsammans.

    Kram
    Angelica

    SvaraRadera
  5. Ryser av tanken och är glad att allt gick bra till slut...<3

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  6. Ååh, jag får också tårar i ögonen av din berättelse.. vilken otrolig tur att det inte var något allvarligare. Den skräcken och ångesten man känner under de ovissa minuterna är fruktansvärd. Krama varandra lite extra och fortsatt fin kväll. Kram!

    SvaraRadera
  7. P.S. Vilka vackra blombilder! :)

    SvaraRadera
  8. Vilken tur att det inte var så farligt. Bränder är så hemskt och man blir så liten, kan oftast inget göra. Din berättelse satte sig fast inom mig. Hua mig!
    Underbara bilder som alltid. Vad har du för objektiv, använder du manuellt fokus och har du ngt redigeringsprogram. Vill lära mig mera.
    Ha det gott!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dessa bilder tog jag med mitt makro-objektiv (Nikon 105mm f/2.8 VR). Men oftast brukar jag använda Nikon 50mm 1.4.
      Jag brukar köra med automatiskt fokus och har photoshop som redigeringsprogram.

      Mina kunskaper i fotografering och redigering är verkligen inte bra. Jag provar mig fram utan att riktigt veta vad jag gör :-) Tanken är väl att jag ska ta å lära mig så snart tiden finns...

      /Jenny

      Radera
  9. Så sant, har haft en skitdag i dag men stod för en stund å såg på mina sovande barn och fick en sådan magisk känsla av lycka, övewrväldigades av kärlek och insåg att dagens bekymmer är värdsliga och det som verkligen är viktigt ligger där å sover... KRAMAR <3

    SvaraRadera
  10. Hu - vilken obehagskänsla tills du visste att det var OK, sådant är jobbigt. Lättnaden efteråt är dock fin. :-)

    SvaraRadera
  11. Åh hjälp, jag fick andan i halsen av att läsa ditt inlägg Jenny! Tacksam över att det inte var på dina barns dagis det brann och att allt gick bra. Men vilken sräck innan du visste. Hu! Allas vår fasa. Livet är så skört och så vackert på en och samma gång. Vi har mycket att vara tacksamma för.

    Stor kram till dig

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails