onsdag 27 juni 2012

Året i trädgården



Visst blev det lite trädgårdsarbete igår. Underbart väder och dessutom halva priset på plantskolan medförde en hel del nya växter och en massa plantering igår kväll.

På tal om trädgård måste jag tipsa om mitt absolut favoritprogram inom trädgård. Jag har nämnt både Trädgårdsonsdag och Trädgårdstoppen tidigare men nu kan jag nog utse en ny favorit. Året i Trädgården heter programmet och Monty Don heter mannen bakom detta fantastiskt inspirerande och lärorika program. 




Jag skulle kunna tänka mig att titta på alla avsnitt igen men då med penna och papper i högsta hugg. Jag skulle behöva skriva upp de sorter som jag fastnar för samt notera alla nyttiga tips. För det är när jag tittar på sådana här program som jag inser hur lite jag kan. Det finns otroligt mycket att lära och det känns riktigt roligt! För varje år ska man väl förhoppningsvis bli lite klokare...





Monty Don's trädgårds är helt fantastisk och glädjande nog har han den öppen för besökare vissa delar utav året. Jag får sätta upp hans trädgård i Herefordshire på min drömresemåls-lista.







7 kommentarer:

  1. så otroligt finaträdgårdsbilder.
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  2. Det programet har jag också börjat titta på. Kanonbra!

    SvaraRadera
  3. Åhhh vilka trädgårdsdrömmar som väcks! Här finns det endast en pallkrage å två krukor med blommor, mest pga altanbygget, planen är att ösa p åmed blommor nästa år ist. Köpte dock fin fina solrosor i går som barnens förskolefröknar ska få när vi går på semester som ett litet symboliskt tack för gågna terminen. Önskar dig en fin dag <3 KRAM

    SvaraRadera
  4. Ååh vilka grymt vackra bilder! Tack för tipset, det programmet måste jag se. Jag har ingen trädgård men njuter av att se andras och drömma att "en dag ska jag också.." :) Engelska trädgårdar är ju också i särklass underbara! Kram Madeleine

    SvaraRadera
  5. Aha, låter som något jag skulle gilla! Både England och trädgårdar... Såg att det går på tvåan, nu åker de på inspelning så jag kan titta när jag vill. Vilket bra tips!
    Hälsningar Eva

    SvaraRadera
  6. Men vilka bilder. Oj så vackert!

    Ha en fin Fredag

    SvaraRadera
  7. Monty Don (och hans fru Sarah) är husgud här hemma. Det började för några år sedan då jag såg Monty och Sarahs program "Fork to fork" på SVT och föll som en fura. Jag gillar deras sätt att odla och laga mat. Kan varmt rekommendera Montys böcker "The complete gardener" och "The Ivington Diaries". Likaså de två böckerna som han har gjort tillsammans med sin fru Sarah "Fork to fork" och "The home cookbook". Mycket bra!

    Kram Lotta

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails