tisdag 7 augusti 2012

Besök i Gävle


Vi har varit i Gävle några dagar. Återförenats med våra barn och umgåtts med familj och mått bra. Både jag och min man är födda och uppväxta i Gävle och nog är det en smula nostalgiskt att återvända till sin gamla hemstad. Fastän en stad hela tiden ändras så är det många minnen som dyker upp.


På väg upp till Gävle passade vi på att stanna till på Rosendahls trädgård för lunch och trädgårdsinspiration. Det var första gången jag var där och nog fanns det riktigt mycket fint att se. Men tyvärr tror jag att jag åkte dit med alltför stora förväntningar. Det är en riktigt fin pärla men den kommer inte riktigt i topp utav mina smultronställen. Dock måste jag poängtera att det är väl värt ett besök och  att maten var riktigt riktigt god. 


Något som däremot överträffade mina förväntningar var Wij trädgårdar som ligger i Ockelbo strax utanför Gävle. Nu kanske det inte är alla som har vägarna förbi Ockelbo men jag kan verkligen rekommendera ett besök här. Det kommer separata blogginlägg om både Rosendahls trädgård samt Wij trädgårdar inom de närmaste dagarna.



Och små pärlor kan man ju hitta både här och där, även om det inte är ett omtalat utflyktsmål. Som den där lilla ön, som jag först trodde var obebodd men som det visade sig finnas en lite pittoreskt bullerby-samhälle lite längre in i skogen. Dessa hundra meter in i skogen var ett stort steg tillbaka i tiden med gamla vackra hus, telefonhytt och ett lugn som inte går att få i ett vanligt bostadsområde. Lite för tyst och öde för min del men vackert var det!






En båtutflykt med farmor och farfars båt hör till våra Gävlebesök och visst är det något speciellt med att få sig en tur på vattnet. 


Och medan jag njuter utav fart och vind i håret roar sig dottern med farmors glasögon. Min lilla linslus får mig alltid att må så bra!!! 




Det var våra dagar i stora drag. Fast då har jag inte visat helgens 40års fest á la charter party som jag tyvärr aldrig fick med på bild. Men lyckat var det och det är extra uppskattat som gäst när värdparet bjuder på en välplanerad och rolig fest med detaljer som gör det där lilla extra.


1 kommentar:

  1. Hej kära du! Även ni ser ut att ha haft en fin sommar, men inlåsningar i lekstugan, stenplatteläggning och trivsamheter :-D Här kom aldrig riktigt värmen och sommarkänslan, men det gör inget för jag älskar hösten och hoppas på en fin sådan istället! KRAM <3

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails