söndag 12 augusti 2012

I drömmarnas trädgård


Nog för att jag är en känslomänniska utav största rang men jag kan ändå inte påstå att jag får lyckorus av vad som helst. Tvärtom kan jag vara ganska svårflirtad... 
Men idag var det lycka på hög nivå. Vi följde med Lotta till trädgårdsreportage nr 2 som var hemma hos min mans chef och hans familj. Jag har varit där några gånger tidigare och har från mitt första besök haft en hemlig förälskelse i detta hus med tillhörande trädgård. Och ni ska bara veta vilket jobb de lägger ner. Huset går knappt att känna igen från det att de flyttade in och trädgården är alla trädgårdsälskares dröm. 


Vid entrén möts man av en himmelsk vacker lavendelrondell. Lätt hänt att man fastnar här men lukten av havet och skymten av ett växthus gör att man ändå söker sig vidare till trädgården.


Jag drömmer själv om ett växthus och inspireras ofta utav dessa men kan ändå tycka att de ofta inreds på samma sätt. Här var dock känslan helt annorlunda. På något sätt har de fått till en speciell atmosfär som känns så vacker och enkel. Himmelskt vackert golv, stora lerkrukor med mestadels tomatplantor och en riktigt mysig sitthörna med detaljer som gjorde det där lilla extra. Tyvärr missade jag helt att fota...





En annan sak som jag älskar med den här trädgården är siktdjupet. Långa grusgångar där blicken leds till något vackert längst bort. Fler exempel nedan...



I september kommer alla idégranshäckar att formklippas och då kommer gångarna och linjerna att bli ännu mera tydliga.


Fotografering på gång. Lotta fotar medan fiskarna i dammen matas.


Den där dammen var barnens favorit. Med fötterna i vattnet och nyfikna fiskar simmandes omkring var de sysselsatta ett bra tag framöver.


Vackra vattenväxter och ett porlande vattenfall och dammen blev en favorit även för min del. 





Allt är planerat och arbetat fram i minsta detalj. Så kul att ett sådant här fantastiskt ställe har fått sådana här engagerade ägare. 




Det var bilderna för denna gång. Och jag ser redan fram emot nästa besök och till att inspireras av nya trädgårdsprojekt som nu var i planeringsstadiet; som rosenträdgården, äppellunden eller den japanska trädgården... 


Bilder: Hemlängtan

6 kommentarer:

  1. Oh... wow vilket ställe... förstår att du är imponerad!!

    Själv funderar jag på att asfaltera våra små kvadrater...;)

    Kram från en som verkligen njuter av att blogga ikapp:):)

    SvaraRadera
  2. OJ! Jösses vilken trädgård! Och vilket hus! Jag tror vi måste skaffa större tomt :)

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Ooo så häftigt! Verkligen annorlunda med det höga läget och utsikten över havet! Skulle var intressant att se huset inuti också...

    /Eva

    SvaraRadera
  4. underbart.
    Ha en fin vecka!
    Kram
    HAnna

    SvaraRadera
  5. Det såg ju verkligen tok mysigt ut:)

    SvaraRadera
  6. Underbar trädgård! Men jag blev minst lika begeistrad i er ska du veta, å har längtat tills du skulle blogga om Lottas besök sedan jag såg att hon skulle besöka er. Min uppkoppling har hindrat mig från att läsa det, men nu verkar allt åter fungera som tur är, så nu ska jag njuta och läsa igen detta inlägg i lugn och ro (var svårt att se från mobilen). Och ja, uppkoppling behövs för jobbet så i dag har jag fått göra massa tråkmåsten i väntan på uppkopplingen skulle lagas...
    Ha en fin kväll! KRAM

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails