lördag 22 september 2012

Pepparkaksmuffins



Nämn ordet pepparkaka i detta hus och du märker hur stämningen ändras. Känslorna är enormt positiva samtidigt som man märker att detta är på fullaste allvar. 
Min man och son älskar pepparkaka! Och då menar jag inte bara att det är deras favoritkaka utan det är näst intill besatthet och någon sorts helighet över detta bakverk. 




Ungefär ett halvår innan jul börjar grabbarna planera hur många omgångar pepparkakor de ska baka. Degen blandas ihop med mycket kärlek och koncentration och till skillnad av all annan bakning och matlagning så är det mått, noggrannhet och allvar som gäller.




Jag sätter stopp för att det inte bakas pepparkaka året runt, jag vill att vi fortfarande förknippar denna kaka med jul. Men jag kan ge efter vad gäller pepparkaksmuffins som jag av någon anledning tycker är mer ok att baka vilken tid på året som helst. 

Så igår inledde jag fredagsmyset med lite bakning och mycket riktigt hade jag två överlyckliga grabbar efter det. Samtidigt märkte jag att jag triggade igång något hos dem. Det är inte många månader kvar till deras pepparkaksbakning nu och spänningen ligger i luften...



Bilder: Hemlängtan

8 kommentarer:

  1. Vilken rolig liten besatthet! Och att båda dina boys är lika förtjusta! Mina tog med stor lust hand om saffransbullarna förra julen vilket jag tyckte var bara bra, jag var nästan benägen att hoppa över dom men se det gick inte för sig :)

    SvaraRadera
  2. Vad gott!! Min son såg bilderna och sa: "finns recepter där, mamma?" "De måste vara jättegoda":)).
    Ha en fin dag.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Mmm ... de där såg hemskt goda ut och vilka härliga bilder!
    Muffins bakar jag gärna, men önskar att det fanns någon här som skulle vilja ta hand om pepparkakorna. Älskar doften, men tålamodet räcker dåligt för att få dem fina!

    Kul att hitta hit, fann dig genom Vardagslyx hos Nilla.Jättefina bloggar ni har båda två!

    Ha en fin helg!
    Suz

    SvaraRadera
  4. Ser ju riktigt gott ut.Snygga på bild blir de ju med och vem gillar inte pepparkakor. Ha en bra helg./Anna

    SvaraRadera
  5. Haha, farligt farligt, men härligt härligt!!
    Jag börjar också mysa vid tanken på jul. Ska till Gekås om två veckor, och börjar fundera på vad för sorts lampor/stjärnor som skall få pryda våra fönster i år...:-)

    Kram och härliga bilder som vanligt!

    SvaraRadera
  6. Haha va mysigt och va roligt att de har sån längtan till just pepparkaksbak =)
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar liten berättelse! Så charmigt att båda dina "pojkar" är så glada i pepparkakor och så mysigt att de fixar baket ihop. :) Otroligt vackra bilder på muffinsen, det är så att det vattnas i munnen! Fina prickiga muffinsformar, såna vill jag ha!
    Tack snälla för din fina hälsning hos mig, det värmde! Jag blev faktiskt inspirerad av din veckosummering av Instagram, tycker det är toppen! Jag hinner inte heller uppdatera hela tiden.. :) Sen är det ju lite kul att ha en sammanfattning för sig själv också.. minnet är ju inte alltid som det ska, hihi.

    Ha en jättefin dag!
    Kram Madeleine

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails