måndag 8 oktober 2012

Älskade höst!


Det var inte bara vår katt som njöt utav gårdagens underbara höstväder. Jag fick mig en riktig lyckokick och jag tror nog att denna årstid har växt en hel del i mitt tycke. 
Löven faller i massor, äpplen ligger både här och där och gräsmattan är inte längre perfekt klippt. Allt ser lite slarvigt ut, och jag älskar det! Och så sägs det ju att det är bra att låta rabatterna stå orörda vilket gör att jag kan slappna av ännu mer. För den där energin som finns på våren infinner sig inte riktigt nu. Så att gå runt i trädgården och endast ha mindre projekt att ta tag i passar mig perfekt den här årstiden.


Vi fick sällskap av en god vän igår och grabbarna pressade äpplen så det stod härliga till. Min man blir som ett barn på julafton och jag drar lättnadens suck åt att vi tar tillvara på så mycket äpplen som vi bara kan. Min favorit, Monikas äppelgelé, är nu påfyllt i matkällaren och jag ska minnas tillbaka till den här dagen då vi äter vår stek med gelé i vinter.


Våra nyplanterade häckar, avenbok samt idegran, växer sakta men säkert. Vi ser med spänning fram emot nästa trädgårdssäsong för att se om vi har våra gröna "väggar" då.


Snart är det dags att flytta in utemöblerna. Men än går det bra att fika utomhus så de får stå ett tag till. Lika bra att ta tillvara på alla dagar man kan för att få så lång säsong som möjligt!


Även på ekarna ovanför vår balkong börjar det märkas att hösten går framåt med stora steg. På endast ett par veckor har det hänt mycket.



Trots höstens framfart är det dock en hel del rosor som tappert kämpar på. Och det är mycket därför jag älskar dessa växter så mycket. De blommar verkligen från tidig sommar till sen höst, bara att tacka och ta emot!



13 kommentarer:

  1. Vilken härlig kisse!! Otroligt söt!
    Trevlig höst!

    Hälsningar Kristina

    SvaraRadera
  2. Himla fina höstbilder! Och blir vansinnigt avundsjuk på så vackra uppväxta träd :) Tack för titten!

    SvaraRadera
  3. Finfina höstbilder - men vilken vacker katt! Påminner mig om min Maine Coon jag hade en gång vad gäller färgen på pälsen. :-)

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder! Rosen är underbar och vilken söt kisse du har:).
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Så härligt att rosen fortfarande visar sig hos dig. Jag tappade bort min trädgården här och nu är allt slut.
    Visst är det skönt att hösten är här, du beskriver det så bra och på bilderna. Allt blir lite mer som det bara är.

    Åååå vad jag blir avis på balkongen din, det ser underbart ut.
    Kram Linda

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig trädgård ni har!

    SvaraRadera
  7. Vilka ljuvliga höstbilder! Er katt är nog den finaste jag sett på länge! <3 Och vilken underbar ros... wow! Visst är hösten mer tillåtande och avslappnad än våren.. det känns liksom helt okej att låta saker vara och istället bara ta vara på allt det goda och mysiga. Ha en fin tisdag! Kram Madeleine

    SvaraRadera
  8. Ljuvliga höstkort och visst är det en underbar tid. Mmm gillar denna färgexplosion och som du säger lite tofsigt och inte så tillrätta lagt. Jag älskar ju årstider och skulle inte vilja vara utan dem. När det är såna här härliga dagar då är hösten svårslagen. Må gott

    SvaraRadera
  9. Vilket härligt höstinlägg, både vackra bilder och text som verkligen träffar höstkänslan! Älskar hösten också, sådan som den ter sig på dina bilder... Vi har inte sett solen på länge här i Bergen:-( Fortsätt och njuuuut! Kramis

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder vännen! Höst är härligt.

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Åhhh, dina bilder är helt magiska Jenny! Helt fantastiska! Jag scrollar upp och ner och bara njuter av all höstkänsla och jag kan inte låta bli at le åt att vi båda gillar det där naturliga kaostillståndet som infinner sig i trädgården nu när löven faller och växtligheten går till vintervila. Jag njuter av naturens egen förmåga att ta hand om allt på allra bästa sätt.

    Och dina fina bilder kan jag leva på resten av veckan (för här är det storm, regn och blixt och dunder som gäller idag).♥

    Kram på dig

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails