söndag 7 oktober 2012

Minnen väcks till liv



Jag sätter mig på pianopallen och blundar några sekunder. 


Som en film spelas det upp; hur jag och min syster satt bredvid varandra vid pianot. Vi var så små, men ändå så målmedvetna. Hon lärde mig att spela piano, hon lärde mig att läsa noter och hon lärde mig att våga. Jag har ägnat många timmar vid pianot sedan dess...

Filmen spelas fram och jag är här, till nutid, den tid då samma piano står i mitt hus men då min syster tyvärr inte finns hos mig längre. Pianot betyder mer för mig nu än vad de någonsin gjort tidigare och jag ler åt dess fina historia. 
Jag spelar inte lika mycket på pianot nu men musiken betyder så otroligt mycket för mig. Jag går in i min bubbla och låter känslorna svalla över och minnen väckas till liv. 


Återigen tänker jag tillbaka. Minns hur vi låg där i mammas och pappas säng och sjöng oss igenom sångbok efter sångbok. Vi valde varannan sång och jag undrar idag om det var hon som fick mig att älska musik så mycket som jag gör idag. Hur som helst är jag är så tacksam för allt hon visat och lärt mig. Tack min älskade syster, jag hoppas att du förstod hur fantastisk du var!






Bild: egen (bidrag till Inspirations Fabrikens söndagstema)

12 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver, jag kan inte annat än att bli berörd av din historia.
    Hoppas du tar dig tid att spela lite oftare, musik har en läkande effekt och påverkar oss otroligt mycket.
    Att minnas är att uppleva igen tycker jag. Och ibland vill man minnas lite mer.
    Kram till dig,
    Linda

    SvaraRadera
  2. Så sorgligt att du har förlorat en kär syster... kan bara ana hur det känns eftersom min bästa vän är min syster... Jag spelar också piano sen jag var liten och skaffade ett nytt piano för bara några år sen vilket lyfte upp spelintresset igen och särkilt när jag även skaffade nya noter med massor av populärmusik! "Stora önskesångboken" är ett tips jag verkligen kan rekommendera och jag köpte dem på Adlibris.se.
    Hälsningar Eva

    SvaraRadera
  3. Vilken text. Stackars dig som mist din syster. Jag månar så om min, hon är min bästaste vän. Du skriver så vackert. Vilka minnen du vårdar.Jag spelade också piano som barn, tyvärr inte längre.
    Sköt om dig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Åh.. det känns att läsa dina rader.. jag hoppas du förstår vilken fin syster hon hade i dig!!

    Varmaste kramen <3

    SvaraRadera
  5. Ha en fin avslutning på helgen och en bra start på nya veckan.
    kram
    Hanna

    SvaraRadera
  6. Vad fint du skriver. Det berör!

    SvaraRadera
  7. Åh så fint! Vackert formulerat om din syster och er gemensamma kärlek till musik och om systerskap...
    KRAM C

    SvaraRadera
  8. Vackert skrivet! <3 Dina texter berör extra mycket när du skriver om din syster!
    Jag tror att din syster sitter på sitt moln och tänker precis samma sak; hoppas Jenny vet vilken fantastisk syster hon är!
    Ta vara, vårda och njut av dina fina minnen! <3
    Kram Mia

    SvaraRadera
  9. Vackert skrivit och fantastiskt vacker bild! En stor kram kommer här.

    SvaraRadera
  10. Vilket fint minne. Många kramar till dig.

    SvaraRadera
  11. Kärlek♥ Och hon är alltid med dig vännen. Alltid.

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera
  12. Så fint du skriver vännen! Jag blir alldeles rörd och tårar trillar...
    Det är kärlek.
    Din syster sitter stolt jämte dig på pallen...varje gång du spelar! <3

    *kramar om länge*

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails