tisdag 6 november 2012

Cheescake med marshmallow fluff



För ett par veckor sedan gjorde jag en gammal favoritdessert. Det var länge sedan sist så jag var tvungen att göra denna då jag hittade receptet i gamla gömmor. 



Cheesecake med marshmallow fluff

Marshmallow fluff (ca 5dl)
1 dl socker
0.5 dl vit sirap
0.5 tsk vaniljsocker
0.5 dl vatten
1 äggvita

Blanda socker, sirap och vaniljsocker med vatten i en kastrull. Låt blandningen sjuda cirka 5 minuter. Vispa äggvitan hård och tillsätt sockerblandningen, lite i taget. Vispa med elvisp tills smeten har kallnat, cirka 10-15 minuter. Smeten ska vara vit, fluffig och seg.

Cheescake (4 portioner)
2 dl digestive kex
2 msk socker
1 tsk kanel
2 msk smält smör
5 dl marshmallow fluff
100g philadelphia cream cheese
2 msk citronsaft
250g frysta blåbär

Krossa eller finhacka kexen och blanda med socker, kanel och smör. Rör om ordentligt. Blanda fluff, philadelphia och citronsaft och vispa tills smeten är lätt och luftig. Använd eldfasta formar eller glas som tål ugnsvärme. Bottna med ett lager kex. Varva med fluffblandningen och blåbär. Lägg på fluff överst och ställ under grillelementet cirka 2 minuter. Servera genast. 
(Jag brukar dock hoppa över det sista momentet och serverar den utan att ha varit i ugn).





Vilken efterrätt är din favorit?

6 kommentarer:

  1. Ser supergott ut! :-)

    Hm, jag gillar nog de flesta efterrätter, är en riktig sockerråtta..! :-)

    SvaraRadera
  2. Mmmm, mumsigt!

    Min favorit är nog Banana Split tror jag eller pannacotta.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Det där var något helt nytt! Måste provas.

    Absolut bästa efterrätten är creme de papaya, en dessert jag lärde mig göra när vi bodde i Brasilien. Himmelskt god! Och enkel.

    Hälsningar från Spanien

    SvaraRadera
  4. Vad gott och fluff är en poppis sak här hemma. Dock inte för mig, lite för sött. Jag är mer en sur typ hahaha. Grannen brukar göra en himelskt god limepaj. Mums!!!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. Mmm! Detta lät gott! Måste prova :)

    Kraaam!
    Emma

    SvaraRadera
  6. ÅH så gott det lät, vi brukar göra en liknande efterrätt, bär, digestiv och kesella vanilj, lite enklare, men din låter ännu godare:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails