söndag 11 november 2012

Fodervärd



Jag antar att denna söndag fylls med blogginlägg om fars dag. Det blir inte mycket med det här idag. För i helgen har vi varit hundvakt och det har upptagit all vår uppmärksamhet. Det här med att ha en hund hos är en ny erfarenhet för oss och det lär inte bli den sista. Speciellt inte med tanke på att vi i början av januari ska bli fodervärdar för en Labrador valp ett år framöver. 

Jag och min man har pratat om hund sedan vi flyttade ihop men har inte vågat tagit steget då vi först hade fullt upp med studier och sedan jobbade väldigt dåliga arbetstider. Men nu, när jag jobbar hemifrån, väcktes vår dröm till liv igen och vi är allt bra nyfikna på hur det är att vara hundägare. Men steget dit är stort och för vår del känns det bra att till en början vara fodervärd i ett år och prova på livet som hundägare. 
Vi vet att det kommer bli oerhört svårt att lämna ifrån oss "vår" hund efter ett år men vi får tänka positivt och glädjas över att få ha hjälpt till att uppfostra en ledarhund (som han förhoppningsvis kommer att bli). 


Men vi får som sagt var vänta till januari och inte helt oväntat är det en lååång väntan. Nu har i alla fall "vår" lilla valp fötts och om några veckor åker vi  och hälsar på. Lycka! 

9 kommentarer:

  1. Vilken gullig bild:)). Vad roligt att bli fodervärd. Grattis! Labradorer är ju så fina:)).
    Jag har idag suttit och kollat runt hos olika uppfödare, och mailat om man får komma och titta lite:)). Det är spännande det här med att köpa hund:)). Håller med om att det är ett stort steg att ta, och vi har inte tyckt att det varit rätt i tiden förut, men det börjar närma sig:)). Vi har fallit pladask för rasen Toypudel. Men vi får se vart det slutar:)).
    Ha det gott och lycka till.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Vad mysigt med en hund i familjen. Fodervärd är en bra början och jag önskar att fler kunde tänka som ni där. Det är inte bara att skaffa hund och det tar mycket mer tid än man tror många gånger. Det är som ett till barn nästan. Vi förlorade vår hund för ca 7 år sedan och vi har ännu inte kunnat komma över honom och skaffat en ny. Som det ser ut nu har vi inte tiden heller. Ett perfekt sällskapsdjur för pensionärer tycker jag och önskar er all lycka med er lilla nya familjemedlem nästa år

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Hej Jenny!

    Det låter väl som en jättebra start om man funderar på att skaffa hund, men visst, kämpigt att sedan lämna han/henne ifrån sig det blir det så klart...

    Våra barn vill väldigt gärna ha hund men jag säger nej. Jag har inte den tiden det kräver för visst tar de sin tid och ska få göra.

    Blir det något hemma hos reportage nu då, vet att du nämnt detta innan men då antar jag att det inget blev, eller?

    Hade varit jättekul att få se mer hemifrån er!

    Ha det riktigt bra nu!

    Kram Mariette

    SvaraRadera
  4. Åh va underbart! det var min stora lycka när jag hade tjatat hål på mina föräldrar och de äntligen gick med på att ta en foderhund, på den tiden från Statens hundskola. Dock kan jag minnas den hemska dagen när vi skickade upp honom, men glädjande nog kom han tebax till oss då han inte passade som tjänstehund. Han hade mest varit som Tjuren Ferdinand på testet...
    Så glad jag är för er, det är en sån glädje att ha hund (nåja några gråa strå också). Jag ska nu planera en valpkurs som jag startar upp i kväll då blir man ju oftast sugen...
    Må gott
    Kram

    SvaraRadera
  5. Så spännande, här blir vi med valp veckan innan jul så då börjar passandet för att få den rumsren illa kvick och så grunddressyren, gruvar lite, men samtidigt oj så skoj! Å ännu roligare att få följa er resa med valp som nästan är jämnårig, alltid kanske man kan snappa upp nått tips! KRAM

    SvaraRadera
  6. Åh vad roligt!!! Jag var faktiskt inne och läste om hur det är att vara fodervärd häromdagen, och det är inte långt till att jag ber Anders om lov...:-)
    Mer om det på tisdag, skall bli så kul att ses!!

    SvaraRadera
  7. Lycka, och så bra lösning ändå:) Väldigt fin bild!!

    SvaraRadera
  8. Åh, vad spännande! Det kommer att bli så roligt, för hela familjen! Och jag tror att det kommer att gå jättebra, vilken lycka med en fin, liten krabat hemma i huset. Om jag gissar rätt så kommer barnen längta minst lika mycket till januari som till jul i år. ;)
    Och som sagt, om ni behöver hundvakt så ställer jag mer än gärna upp!
    Ha en skön kväll och en bra vecka!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Barnen pratar mer om den dag vi ska åka å hämta valpen än om julafton eller nyårsafton. Och jag känner likadant!
      Supersnällt att du ställer upp som hundvakt. Vi kommer säkert med en massa frågor också ;-)
      Ha en fin vecka du med!
      Kram

      Radera

Related Posts with Thumbnails