torsdag 29 november 2012

Fotografera inredning



Veckans tema i Inspirations Fabriken är "Inredningsfoto". Riktigt roligt ämne, men svårt! Jag är egentligen inte rätt person för att ge tips till andra då jag ännu inte kan kameran rent tekniskt. Jag ändrar inställningar inför varje foto men jag vet egentligen inte riktigt vad jag gör :-) 
Hur som helst övar jag varje dag i och med bloggen och webbutiken och jag känner mig tryggare att fota inredning än människor. 

I och med detta tema tänkte jag slå två flugor i en smäll och passa på att fotografera en nyhet till webbutiken. Så här går det till inför en produktfotografering (för en amatör som jag):



Idag är det en ny prydnadskudde som ska fotas. Tyvärr hinner jag inte förbereda något inför  produktfotograferingarna på grund av tidsbrist. Jag grabbar tag i min nyhet och väljer ut en plats där jag ska hålla till. Oftast blir det i arbetsrummet då det är det ljusaste rummet och dessutom tycker jag om att ha den vita bänken som underlag och den putsade väggen som bakgrund (i och med att den är lite ojämn till både färg och yta ger det lite mer liv i bilden). 



Steg 2 innebär att fylla ut bilden med rekvisita. Jag försöker att ha med andra produkter från webbutiken för att undvika frågor om rekvisita. 
Bild 1: jag plockade in bokstavsmuggarna som jag till en början tyckte passade bra med texten på kudden. 
Bild 2: ändrar om lite på uppställningen av muggarna för att se vad skillnaden blir i bild. 
Bild 3: jag sätter upp en poster på en rosa flamingo för att förstärka den rosa texten på kudden. Känns även bra att hänga upp något där för att fylla upp ett litet tomrum som blir mellan lampan och bänken. 
Bild 4: Jag lägger till en svart kudde för att få lite mer tyngd i kortet. Tar en rund kudde för att få med många olika former.


Det känns inte bra med bokstavmuggarna då de inte har samma vita nyans som kudden. De plockas bort och jag lägger till vita ljuslyktor istället. Jag plockar även dit en gammal svart telefon som jag av någon anledning gärna plockar fram när det ska fotas. Så här i efterhand kan jag tycka att det blev lite väl plottrigt med den. Den passar till en miljöbild men nu ska det bli en produktbild och fokus ska vara på kudden.


Steg 3 blir att hitta rätt vinkel. Jag ställer mig i olika hörn utav rummet, olika avstånd från kudden, sätter mig på golvet och tar nedifrån, ställer mig på en stol för att se hur det ser ut ovanifrån, provar att vinkla kameran  osv....


Eftersom jag tar kort till webbutiken den här gången får jag tänka på att ta lite olika typer av kort. Jag vill gärna ha med ett produktfoto (där man lätt ser vilken vara på kortet som säljs, alltså att kudden är i fokus), miljöbild (en översiktsbild, mest för inspiration), samt en eller flera närbilder (för att visa så väl det bara går vad det är för vara och dess detaljer).


Steg 4 blir sedan att få in korten i datorn och välja ut vilka bilder jag ska använda mig utav för att sedan redigera dem. Jag blir nästan aldrig nöjd med mina bilder. Då jag får in dem i datorn ser jag massor utav "fel" men som jag skrev tidigare så räcker inte tiden till planering och "finlir". 
Den här tiden på året är det väldigt svårt att få till ljusa kort. Det blir aldrig riktigt ljust om dagarna och jag kämpar på med makens bygglampor men dom slår knappast det naturliga ljuset. Jag kan varmt rekommendera stativ. Jag använder alltid stativ då jag tar kort till webbutiken men den har (väldigt olägligt) gått sönder. 


Så går det till när jag tar kort. För att få mer tips från andra "fabrikanter" kan ni kika in här>>>



Produkter på bilderna:
- Svart Telefon (loppis)


11 kommentarer:

  1. Fina produkter och bilder, och väldigt roligt att läsa så detaljerat om hur du gått till väga och tänkt. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Och det måste vara ett kanonroligt jobb!

    SvaraRadera
  3. Kul läsning och bra tips. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Inspirerande bilder!! Länkar till din fina webbutik på min blogg idag....krams m

    SvaraRadera
  5. Ett finfint och inspirerande inlägg! Tack för att du delar med dig!

    SvaraRadera
  6. Där lärde jag mig lite nytt, tack Jenny! Kudden är jättefin, liksom den stora lampan.

    Läser ikapp och tankarna drar iväg när jag läser om dina drömmar om tio år... ska bli kul att läsa vad vi skriver då;)

    Din nya "felbeställning" är väldigt fin! Jag skulle kunna tänka mig den på väggen med något läckert band/snöre/ståltråd som stoppar och använt den till lite större pappersförvaring/snygga större ark eller varför inte hänga den med tunnare rep från taket, med förvaring, lite crazy men fräckt;)

    Superfin glöggdukning, jag tar med mig snapsglasen och wellpappen direkt!

    Ha nu en fin första advent hela din familj och du, varm kram:)

    SvaraRadera
  7. Tack för ett fint inlägg och genomarbetat. Kul att se hur du jobbar! :) För fina bilder, det tar du alltid. Verkligen! Tack för all inspiration!

    De där bokstavsmuggarna alltså. Kan inte bestämma mig för om jag vill ha muggar som säger XMAS eller JUL. Och sen JUL ljusstaken... ja den skulle jag vilja ha. *önskar*

    Kramar!

    SvaraRadera
  8. Tack för ett fint och inspirerande inlägg!

    SvaraRadera
  9. Hej Jenny!

    Vet du om vilken fantastisk inspirationskälla du är? Du tar de mest underbara bilder och att i detta inlägg få följa med bakom kulisserna och se hur du arbetar, tänker och skapar är inspirerande.

    Vi arbetar alla så olika, men samtidigt så lika när vi fotograferar här i bloggvärlden. Jag tror att vi alla har mycket att lära av varandra och dela med oss av. Du är ett proffs som använder foto i ditt företag, själv är jag bara en glad amatör som bara fotograferar för rent nöjes skull. Men det är trots det intressant att se att det finns gemensamma nämnare i vårt tänk.

    Du är en inspiratör och kreatörav stora mått Jenny. En förebild för alla de kvinnor där ute som drömmer om att starta eget och våga hoppa.

    Stor kram och en fin adventshelg till dig

    SvaraRadera
  10. Oh, så roligt och intressant! Behöver verkligen fototips! Du har alltid fina bilder här!

    Trevlig advent!
    Agneta

    SvaraRadera
  11. Kan bara hålla med alla föregående "talare"! Dina produktbilder är sååå fina i komposition, färg, ljus ja alltsammans. Jag är också lite nyfiken på hur du ljussätter?
    Kram Eva

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails