torsdag 22 november 2012

Glöggfest


Nu är det inte många dagar kvar förrän vi tar klivet in i december. Det är en mysig månad vi har framför oss och jag kan nog erkänna att jag tycker mer om tiden innan jul än själva julafton. Nu kan man i lugn och ro planera mat, slå in julklappar och fira advent. Och varför inte starta december med en glöggfest för några vänner?

Innan Lucia kan jag tycka att det är fint att smyga igång julen lite försiktigt. Växter, jordnära färger och enstaka juldekorationer plockas fram. Och givetvis får det bli mycket ljus, levande ljus såväl som ljusslingor och adventsstjärnor. 

Så, här har jag dukat upp till glöggfest som ger en försmak till jul. En vit duk som bas, wellpapp som löpare och en svart griffeltavla som "uppläggningsfat". Om man vill kan man givetvis skriva menyn eller små meddelanden till gästerna på griffeltavlan.


Ätbar bordsdekoration i form utav pepparkaksstjärnor.


Och tar en gäst en pepparkaka gör inte det något...



Lite godis och glöggtillbehör serveras i små bägare. 


På papperssugrör har jag marshmallows som är doppade i vit choklad och krossad polkagris.


Glöggen behöver inte serveras i speciella glöggkoppar utan kan även drickas ur snapsglas.


Jag tycker det är fint att få olika höjder på en dukning. En kakfat passar i alla typer utav dukningar. Blanda gärna ätbara saker med dekorationer på kakfatet. 



Vita linneservetter får en servettring utav wellpapp och en liten kvist lagerblad.



Produkter på bilderna:
- Snapsglas (loppisfynd)




Detta dukningstips till glöggfest är mitt bidrag till veckans tema på Inspirations Fabriken. Kika gärna in där för att få fler tips>>

16 kommentarer:

  1. Nu blev jag väldigt sugen på att klicka hem både det ena och det andra. Ska fundera lite och återkomma, men fåglarna är nog ett måste.

    Väldigt fint inlägg. Bravo!

    SvaraRadera
  2. wow! finaste glöggfesten jag sett idag och jag har sett ett par. kram

    SvaraRadera
  3. Superfint! Det där med griffeltavla blev jag sugen på att sno.

    SvaraRadera
  4. Oh jösses, så fint du dukat upp!! Älskar den enkla idén med wellpapp som servettringar. :)

    SvaraRadera
  5. Å, vad snyggt! Jättefint med wellpappen!

    SvaraRadera
  6. Åh, gillar allt jag ser!! Detta scannar jag ner i minnet & tar fram när vårt kök står klart & vi bjuder på gögg. Så otroligt kreativ du är!! Ha en skön helg...krams m

    SvaraRadera
  7. Wow, vilken fantastiskt juldukning! Nu blir jag riktigt sugen på at smygstarta här hemma också! Så fint du har gjort, och fotat (som vanligt)!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Otroligt fint och inspirerande.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  9. Åh, det glöggpartajet kommer jag gärna på! Så otroligt duktig du är! Glögg i snapsglas, det var en läcker ide det! Nattinatt från Bergen

    SvaraRadera
  10. Så vackra bilder och så härlig inspiration du bjuder på!
    Tack för alla tips!
    /Annette

    SvaraRadera
  11. Hej kära du, vilken härlig inspiration du bjuder på, iaf de bilder jag ser, har jätte svårt att ladda din sida, vet itne om du har stort format på bilderna å att det är det, eller vad det är, men senaste tiden så har det gått såååå trögt :-/ Men njuter desto mer av det jag väl ser! Önskar dig en fin helg <3

    SvaraRadera
  12. ÅH! Vilket underbart inlägg!! Tusen tack för all inspiration. <3

    Många kramar och trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Så mysigt! Jag som lovade mig att INTE ha en glöggbjudning i år blev ju väldigt sugen nu iallafall.
    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  14. Uuuuuunderbar inspo!!! Perfekt för mig som ska ha lite glöggmingel nästa helg:))))) Jättesött med bägarna tycker jag, charmigt!!!

    Kraaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  15. Å så fint och mysigt.
    Tittar också in och önskar dig en fin söndagskväll och en strålande start på nya veckan. Kram Maria ♥

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails