onsdag 28 november 2012

Kontraster




Jag klagar på ett grått väder utomhus medan jag drömmer om ett grått hem inomhus. Är jag förvirrad eller går det inte att jämföra?


Jag gav mig ut i skogen och försökte se allt med mina allt-är-så-vackert-ögon. Det fungerade; träden blev som vackra skulpturer och de mossbeklädda stenarna var så vackra mot allt de grå. Som en grön flod flöt de fram. Regntunga skyar skapar magiska moln och att ge mig ut i dåligt väder får mig att känna mig mer levande. Att gå på ett fält i piskande regn kan får mig att le... 


Så. Grått är vackert, både utomhus och inomhus. MEN det är som vackrast då man bryter av med en annan färg och får en kontrast. 
Inomhus drömmer jag om en grafitgrå vägg. Som en stor tyngd ska den stå där och nästan vara lite dyster. Men med en stor bukett med daggkåpor, med dess limegröna blommor, får väggen ett helt annat intryck. Nästan lite så där "Hallå där, stanna upp lite och se vilken vacker och elegant vägg jag är. Jag är stor och mörk men jag är inte dyster!"
Och det är väl ofta den där kontrasten som vi saknar utomhus så här års. Allt flyter ihop i olika grå nyanser och det känns tungt och dystert. 


Att ge sig ut i skogen i dag var ett lyckodrag. Den där gröna mossmattan gjorde min dag. Och den fick mig att inse att det är kontrasterna som gör det; både vad gäller färger, material, inredning och inte minst i livet.



Bild: Design Sponge

5 kommentarer:

  1. Vad fint du skriver!! Grått är verkligen en jättefin färg i inredningssammanhang!! Och som du skriver så fint att komplettera med annan färg!

    Jättefin bild också!!

    Stöööörsta kraaaaaaaaaamen aka

    SvaraRadera
  2. Visst är grått en helt underbar färg, både i inredning & garderoben Kompletterar så bra till....svart, vitt & brunt, mina andra favvofärger. Underbara bloomingvillekoppar i förra inlägget...läggs till på önskelistan. Krams m

    SvaraRadera
  3. Jag älskar grått! Och visst kan man se skönhet i allt bara man har ögonen öppna och fantasin ibland. Kram

    SvaraRadera
  4. Det är så roligt när man kombinerar färger - att hitta den "rätta" kontrasten, den som lyfter fram och får båda (eller alla) färgerna att komma till sin rätt. Ibland liksom slår den ena ihjäl den andra eller hur jag ska uttrycka det. Men i naturen blir det alltid rätt :)

    Kram Eva

    SvaraRadera
  5. Ja, jag älskar verkligen grått. Grafitgrå vägg. Ja, du. Det vore sååå snyggt! Drömmer om en jag med.

    Många kramar

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails