torsdag 31 januari 2013

Januari Moodboard


Denna bild symboliserar januari månad och är även mitt bidrag till Inspirations Fabrikens tema "Januari Moodboard". 


Jag har tvådelade känslor för den här månaden. Å ena sidan är det en riktigt bra månad; dagarna rullar på ganska snabbt och det känns som att januari är en ganska kort månad. Känslan av att gå in i ett nytt år ger nystart. Det blir ljusare för varje dag som går och våren känns inte alltför långt borta.
Men å andra sidan brukar den här månaden bjuda på mycket sjukdomar och energin brukar inte riktigt vara på topp. Dessutom (eller kanske på grund av det) har inspirationen varit som bortblåst.


Januari började med vårkänslor med flera plusgrader, barmark och sol. Vi hade vår premiär av fika utomhus och vissa vårblommor började titta upp i jorden. Men så kom snön och kylan och vi blev påminda om att vi fortfarande befinner oss i januari som ju är en vintermånad. Men den här veckan har det åter vänt och januari slutar så som den började; med vårväder, sol och barmark!


Så, hur symboliserar då den här bilden mitt januari? 
Jo, stolen visar att vi nu är igång med renoveringsprojekten igen. Sovrummet har fått ett betonggolv och matrummet fixas till med lite nya möbler och snart även en ny vägg.
Den blå kudden symboliserar färgskalan utomhus med blå himmel och frostbitna växter. Denna nyans av blått är något som jag gärna tar upp i inredningen så här års.
Den stickade sjalen som mamma gjort till mig får stå för kylan som varit den här månaden. Det är ingen lek att bo i detta gamla dragiga hus så här års och bortdomnande tår och fingrar hör till vanligheterna.
Dammvippan symboliserar att jag så här års gärna vårstädar, rensar och fixar. Ska det städas så är det nu, när trädgårdssäsongen kommer igång är städningen mindre intressant.
Och vårblommorna symboliserar min enorma vårlängtan. Jag tjuvstartar med vårblommor inomhus och har nedräkning till trädgårdssäsongen börjar.





Men den största händelsen i januari får nog vår lilla Zingo stå för. Nu har han varit hos oss i snart en månad och det är en riktigt go (och busig) vän vi fått. 



Andra bidrag till Inspirations Fabrikens tema hittar ni här>>


12 kommentarer:

  1. Januari verkar vara delade känslor för många. Årets tristaste månad, men ändå lite hopp om nystart. Jättefina bilder, jag gillar dammvippan! :-) Den där valpen är ju helt underbart söt!

    SvaraRadera
  2. Härligt våriga bilder! Här är det långt till vår.

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara bilder! Särskilt den första.

    Och jag håller med om resonemanget om januari. Nystart och härligt - men så kommer alla förkylningar. Fy! Jag sa till sambon igår att antingen så skippar vi januari helt och hållet nästa år eller så åker vi till Thailand en månad!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker så mycket om pärlhyacinter!

    SvaraRadera
  5. Fina bilder som alltid! Vilken sötnos han är, Mr Zingo. Ljuvlig
    Håller med dig om januari lite både och...ett år till har passerat men vi går mot ljusare tider och har ett helt nytt år framför oss.
    Go torsdag
    Kram

    SvaraRadera
  6. Vilka underbara bilder, glad att du kikade in till mig för nu hittade jag hit till din mysiga blogg. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. Januari med riktig vårkänsla...det gillar jag!! Härliga bilder! Måste köpa mig lite vårlökar jag med:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  8. fina bilder.
    Ha en bra kväll.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  9. Den där Zingo är en riktig charmkille, så söt.

    I dag kände jag faktiskt liiiite att våren är på g. Vi har ingen snö kvar, solen sken och fåglarna kvittrade lite annorlunda, sååå himla skönt.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Oj, betonggolv alltså, hur varmt är det på det golvet? Eller har ni lagt in värmeslingor? Med tanke på ert dragiga kalla hus? :-)
    Zingo är för jäkla söt alltså. Kramar!

    SvaraRadera
  11. Riktigt inspirerande och härliga bilder!

    SvaraRadera
  12. Vilken fin moodboard du gjort! Tycker verkligen du lyckats fånga härliga januari på ett kreativt sätt!

    Ha en skön avlsutning på veckan!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails