tisdag 16 april 2013

Årskrönika

Tiden rullar på och förra veckan firade min blogg 4 år! Precis som tidigare år har jag sammanfattat året som gått.



APRIL


Den här tiden på året är oftast den lugnaste tiden i webbutiken. Då kan jag äntligen passa på att göra de där sakerna som jag inte hinner i vanliga fall och förra året passade jag på att ta in en ny leverantör, Miss Étoile. Jag var så lycklig då jag fick min första leverans och det kändes helt rätt för webbutiken.


Då jag inte jobbade befann jag mig ute i trädgården. Oj, så mycket längre det hade kommit jämfört med det här året! Vi planterade avenbok samt frossade i vårlökar.




MAJ


Maj innehöll en massa skoj. Jag var på leverantörsbesök nästan varje vecka och fick se en massa fina höst- och vinternyheter.  
Vi startade upp en ny kategori i webbutiken "Bröllop & Fest" och började med ytterligare en ny leverantör, Bastion Collection.




Vi började renovera utomhus och jobbade både på vårt balkonräcke samt putsning utav vår terrass. Trädgården stod i full blom och utsattes av ett väldigt varierande väder. Ena dagen känns som höstrusk med regn och stormbyar för att sedan, i slutet av maj, ha en vecka med 30 gradig värme. Barnen badade utomhus för första gången det året och vi hade premiär av frukost utomhus. Tyvärr missade min man denna värme då ha under denna vecka var i Frankrike.


JUNI



Nu är det full fart! Jag har nedräkning till semestern och vill hinna med så mycket som möjligt inför den. Lagret ska inventeras, vinterbeställningarna ska göras, nyheter ska läggas in och den stora sommarrean ska förberedas. 



Och full fart blev det även privat med avslutningar, aktiviteter, utvecklignssamtal m.m. Så extra skönt var det ju faktiskt att gå på semester i slutet av juni och att ge sig iväg på spa då jag och min man firade vår första bröllopsdag. 



JULI



I slutet av juli fyller webbutiken 3 år och detta firade vi givetvis med rabatter och fri frakt. Hela familjen var engagerad och dagarna efter vår årsdag innebar till största delen utav packning av beställningar.

Annars försökte vi ta det lugnt med jobbet. Vi gjorde det som krävdes på förmiddagarna, jobbade i trädgården på eftermiddagarna och umgicks med vänner på kvällarna. 



Det blev en del fiske, sommarauktioner och andra utflykter men mestadels befann vi oss i trädgården. Terrassen blev helt färdig då vi la stengolvet, fick trappen på plats och planterade idegranshäcken. Framför terrassen planterade vi dessa skönheter, Queen of Sweden.



AUGUSTI




I mitten av augusti var semestern slut och det var dags att kavla upp ärmarna och ta tag i jobbet igen. Nyheter välde in och arbetslusten var på topp! Älskar verkligen känslan efter en lång och lyckad semester, vilken energi man har när man kommer tillbaka!



Vi avslutade vår semester med trädgårdsreportage, med Lotta på besök. Innan dess hann vi med bröllop, besök i vår hemstad Gävle samt en liten avstickare till Stockholm. En favorit i repris blev det även då vi besökte samma spa som vi var på tidigare på sommaren. 
Sonen började i skolan och dottern började på en ny avdelning på dagis. Mycket inskolningar blev det och lyckligtvis trivs de båda riktigt bra!



SEPTEMBER




September och det är full fart med förberedelserna inför julhandeln. Det kommer in massvis med nyheter och jag börjar få problem med fotograferandet då dagarna blir allt mörkare.



Här hemma firar vi dotterns födelsedag, en efterlängtad sådan! Utomhus börjar sommarväxterna bytas ut till höstväxter och samtidigt som jag tycker att det känns mysigt med höst så känner jag ändå ett visst vemod. 


OKTOBER


I oktober fick vi in ytterligare en ny leverantör till vår webbutik. Den här gången var det leverantören Sofie Rolfsdotter med otroligt fina posters.

I mitten av oktober började julhandeln att rulla igång. 


Vi kramar ut det sista av hösten och har en hel del jobb med alla äpplen. Vi pressar must, gör äppelgelé samt bakar äppelkakor i massor. I slutet av oktober kommer första frosten och rosorna som fortfarande står i blom blir så magiskt vackra.
Men denna månad kommer även sjukdomarna igång. Som vanligt är det en riktigt energitjuv så vissa dagar tillbringar vi framför braskaminen med raggsockorna på och gör ingenting.


NOVEMBER




Julhandeln är i full gång och det blir inte så många nyheter som hinner läggas in under den här tiden. Jag står och packar, dag som kväll, medan jag lyssnar på julmusik. Mysigt! 
Inspirations Fabriken hade bland annat tema "Glöggfest" vilket resulterade i dukningen ovan.




Tyvärr blir det inte så mycket julförberedelser här hemma då tiden inte riktigt räcker till. Men något som man absolut inte får prioritera bort i det här hemmet är pepparkaksbakning!


DECEMBER


December innebär fortsatt mycket jobb med julhandeln. Vid den här tiden går man mycket på vilja då det varit intensivt ganska länge. I mellandagarna satte vi igång julrean och vi behövde inte vara sysslolösa under julledigheten :-)


För barnen är ju detta givetvis en viktig månad. Första snön kom och nedräkningen till julen och vår tripp till Gävle var i gång hela månaden. Till deras glädje fanns det massvis med snö i Gävle och det var väl tur att de fick sin dos av snö för när vi kom hem bjöds det på riktigt varma och soliga dagar, vårkänslorna var här!


JANUARI



Vårnyheter börjar komma in och nu fylls lagret med pastellfärger igen! Ljuset börjar komma tillbaka och det blir lättare att fotografera nyheter. Januari är en bra månad då jag får sådan energi av att vi går in i ett nytt år och mot ljusare tider.



Första dagen i januari åkte vi och hämtade Zingo som då var 8 veckor. Oj, vad han har växt ser jag nu! Nu är det en stor buse jag har men han ligger fortfarande här under arbetsstolen och gör mig sällskap på dagarna.
I januari satte vi igång med renovering inomhus. Vi köpte matbord som vi målade om och dessutom fick jag mitt efterlängtade betonggolv uppe i sovrummet. Annars fylldes januari med ganska mycket sjukdomar; feber, magsjuka och sonens hjärnskakning får nog också räknas till vabdagarna.


FEBRUARI


Arbetsrummet står tomt ganska många dagar i februari. Sjukdomarna fortsätter och jag känner mig tacksam över att det är lågsäsong i webbutiken just nu. Dock kommer leveranser i massor och vårnyheterna väller in. 


Mellan sjukdomarna fortsätter vi att greja här hemma. Tavelväggen över soffan får lite nya tavlor och diverse småprojekt slutförs, känns så skönt! 
Vårlängtan börjar växa sig riktigt stark och jag har stark tro på att kylan ska försvinna bara vi kommer in i mars...



MARS


Men någon vår blev det aldrig i mars. Istället växte sig vårlängtan än starkare och jag funderade starkt på att flytta till ett annat, varmare, land. Dock njuter jag utav ljuset!
I mars firar vi påsk och passar på att vara lite mer sjuka :-)


I mars är det full fart i webbutiken. Lagret är fyllt med nyheter och dessutom är det riktigt mycket jobb med vår andra webbutik som vi ska öppna upp senare i vår. Vi har många roliga saker att se fram emot och jag känner att energin börjar komma tillbaka efter den här otroligt långa vintern!





Det var det! Ett år i bilder och ord och nu ser jag fram emot ytterligare ett år här på bloggen!

7 kommentarer:

  1. Ett härligt inlägg och många fina bilder. Hoppas nu att du blir riktigt frisk och får all energi tillbaks, när websäsongen sätter igång

    Kram
    Lissen

    SvaraRadera
  2. wow, ett riktigt inspirerande inlägg... hela jag blev full av liv känns det som! :)) Tack, nu fick jag energi att ta hand om tvättstugan :)

    SvaraRadera
  3. Härligt, vad mycket fint som hänt! :-)

    SvaraRadera
  4. Grattis på årsdagen. Vilket härligt år du haft o vilka underbara bilder. Önskar dig ett fortsatt fantastiskt bloggår. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  5. Grattis :)

    SV; Tack fina du :) Detsamma!

    SvaraRadera
  6. Vad roligt med en årskrönika så här i april! Årskrönikor är så härliga då man blir påmind om att det faktiskt hänt en hel del och oftast en massa trevliga saker. Jättefint illustrerat här hos dig!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  7. Fantastisk tavelvägg i februari!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails