onsdag 17 april 2013

Citronträd, bouganvilla och drömmar



Det känns som att citronträden ivrigt står och stampar innanför glasdörren. Det är klart att de vill ut på terrassen och känna vinden, värmen och ljuset. Bakom citronträdet står bouganvillan som har samma dröm, att få stå mot husväggen och lapa sol hela dagen hade gjort den riktigt gott. Längst bak i kön av växter står jag, som så gärna vill ta hand om våra växter. 
Medelhavsklimat är ju svårt att fixa men ett orangeri hade ju varit en dröm! Där skulle vi kunna samsas; jag, citronträdet och bouganvillan. Jag skulle kunna ha en arbetshörna där och prata högt med växterna om dagarna. Glasväggarna ger oss ljus och energi och det skulle inte längre behöva stå så många trånande växter innanför våra dörrar i köket. 
Ska sanningen fram så är orangerit redan färdigskissat och inrett i huvudet. Min man är helt med på noterna och skulle kunna börja bygga idag. Men, så kommer verkligheten ikapp oss och vi inser att vi har många andra renoveringsprojekt före detta...

Det är bara att drömma vidare ett tag till. Jag, citronträden och bouganvillan... 

6 kommentarer:

  1. Det kan vara härligt att ha något att drömma om och se fram emot också!

    kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Vilket fantastiskt litet fint citronträd! Ser framför mig hur du och träden står där vid fönstret och trånar (vad är väl en bal på slottet) för att få komma ut i solen :) Ja som man längtar efter att kunna sitta ute på verandan och att tassa omkring på grön, frodig gräsmatta och njuta av blommorna i rabatterna...

    Kram Eva

    SvaraRadera
  3. Man behöver drömma. Jag hade också längtat till Medelhavet om jag hade haft ett citronträd, fast det går jag i alla fall ;) Önskar dig en fin dag. Kram Nina

    SvaraRadera
  4. Har massor av pelargoner som står och stampar här!;-)) Ha en fin kväll! Kramis

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails