lördag 24 augusti 2013

Gästblogginlägg: Ewa Björnsdotter





Jag heter Ewa Björnsdotter och arbetar som inredningsstylist. Jag inreder både åt privatpersoner och företag, men gör också en del redaktionella uppdrag.  



Jag har blivit ombedd att skriva ett inlägg med fokus på höstens trender, och jag har valt att göra detta genom att styla en möbel man kan ha i hallen som blir ett utmärkt blickfång nu när mörkret smyger sig på.
I höst fortsätter den industrialistiska trenden med de lite råare materialen som har varit så himla populär ett bra tag nu. Dock ser vi mer och mer att det blandas upp med trärena detaljer och möbler. Svart har ju länge varit en trendfärg inom inredningen och jag har valt att använda mig av en svart sideboard. I höst ser vi även att det blir mer och mer grått, men är det inte ofta så på hösten, att vi dras mot de lite mörkare, mysigare färgerna och på våren vill vi ha ljusa pasteller. 



Jag har valt att ta in en del från naturen på mitt bord.  Jag har plockat in vass i den grå vasen, kottar och nötter i glasburkar. Man kan självklart byta ut dessa efter säsong och man kan lägga till annat som rönnbär, gräs, fina löv eller vad man nu kan hitta ute. 



Jag har blandat lite olika material såsom plåt, trä, glas, läder, metall och järn. Trädetaljerna mjukar upp det råa intrycket. Likaså den gröna ormbunken. 



Belysning är viktigt och på hösten vill vi gärna ha mysbelysning. Därför har jag valt att placera en så kallad skrivbordslampa på mitt bord som lyser upp, och även två höga rustika ljusstakar med blockljus som man kan tända en mörk höstkväll.

Blanda gärna in gamla detaljer. Jag har valt att placera en stor sockerlåda på understa hyllan. Dessutom hittade jag en gammal läkarväska som passade bra. Ett gammalt slitet strykjärn fick också plats. Lite svart snöre i fin plåtburk tillsammans med stora trådrullar i trä ger ett fint stilleben. Och så de gamla böckerna på översta hyllan med läderpärm som man säkert kan hitta på loppis för en tia.

Vad som är bra med det här bordet är att man kan byta ut och lägga till allteftersom årstiderna förändras. Till jul och vinter passar det ju alldeles utmärkt att byta ut vassen mot lite kvistar med små kottar på, och varför inte lägga lite granris i sockerlådan. Och ormbunken kan få bytas ut mot nån fin julblomma som hyacinten. Den gamla läkarväskan får då flytta undan och istället skulle jag placera en liten gran bredvid bordet. Man får prova sig fram helt enkelt. 






Produkter på bilderna:



 
 
Text och foto: Ewa Björnsdotter

2 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg.
    Hanna

    SvaraRadera
  2. Så mycket snyggt! Tack för massor av inspiration!
    Kram Mia

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails