onsdag 25 september 2013

Balans



Trots att jag är 35 år försöker jag fortfarande komma på vem jag egentligen är och hur och när jag fungerar som bäst. Alla är vi olika, både mentalt och fysiskt, och fungerar därför på olika sätt och hela tiden utvecklas man och behoven ändras.


Jag älskar mitt jobb men hade ändå för ungefär ett år sedan tankar på att trappa ner. Det kändes som att jobbet tog över mitt liv och kvävde mig sakta sakta. Förvirrande med tanke på att det här ju faktiskt är mitt drömjobb...
Nu har jag sänkt mina krav och försöker hitta en bra balans. Och med tanke på hur bra allt känns idag så undrar jag varför jag inte kommit på detta tidigare... Men det är svårt när man är mitt i ekorrhjulet och faktiskt tycker att det är himla roligt att springa runt runt. Men hur roligt det än är så blir man trött i benen efter ett tag och det var alltså där jag var för ett år sedan.




Men nu känns det som sagt var toppen och jag älskar fortfarande att ha mycket att göra, gärna lite mer än vad jag klarar av. Skillnaden är att jag nu bokar in en halvtimme här och där med saker som jag gör bara för att jag vill.
Så även om kalendern är fullbokad försöker jag hinna med den där promenaden i skogen och även om tvätthögen är så hög så att den nästan snuddar taket (ok, det där var kanske en överdrift) så måste jag unna mig en halvtimme med den där boken som är så svår att slita sig ifrån. Eller som idag, då jag har massvis med nyheter att fota så prioriterar jag ändå den där blomman som mer än gärna visar sig på bild. 





Så nu har jag fått min dos och är redo att ta tag i resten av arbetsdagen. Hoppas att ni andra får en riktigt fin dag också!



5 kommentarer:

  1. Fint och inspirerande! Nu fick jag lite ny kraft. Du gör helt rätt. Att tänka att allt skall vara färdigt och tipp topp innan man unnar sig vila och upplevelser funkar inte.

    SvaraRadera
  2. Vad härligt att läsa ditt inlägg idag, direkt från hjärtat.
    Du har helt rätt i det du säger och det tog mig själv mååååånga år att komma dit. Att prioritera sig själv är vi nog sämst på MEN såå viktigt.

    Kram Teres

    SvaraRadera
  3. Låter klokt - balansen är viktig! :-)

    SvaraRadera
  4. Så klokt! Kram på dig och njut av höstdagen

    SvaraRadera
  5. Låter som ett klokt val!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails