fredag 4 oktober 2013

Höststäda i trädgården



I söndags påbörjade vi höststädningen i trädgården. Det var en hel del blommor som fick ett snabbt slut då de kalla nätterna slog till men lyckligtvis hann vi plocka in våra medelhavsväxter i tid. 

Det är ju en hel del att göra i trädgården så här års. Det ska plockas in växter, krukor och glasvaser och de sista grönsakerna ska skördas och gräsmattan ska få sin sista klippning. Men det som kräver mest jobb just nu är ändå äpplena. Nästan skönt att två utav träden har viloår i år :)



På bilden ovan syns äppelträdet "Ringstad" som nu endast har några äpplen kvar.
Om ett par veckor är vårt andra och största träd med sorten "Belle de Boskoop" färdigt och det är då som jobbet börjar på allvar. Där har vi äpplen i mängder och gör gele, must och äppelkakor i massor. 



Känns lite vemodigt att plocka in växter och höststäda. Visserligen svalnar alltid mitt trädgårdsintresse på hösten men jag njuter ändå utav allt det gröna. Får nog satsa mer på en vintergrön trädgård så att jag kan njuta året runt!

Drivbänken som skymtar i bakgrunden ska vi isolera och göra redo inför vintern så får vi hoppas att några utav växterna ska trivas där.



Får se vad kommande helg bjuder på för väder och om det blir något fix i trädgården. Annars går det ingen nöd på oss då det är en hel del att göra inomhus också! Någon som har roliga helgplaner att se fram emot?


7 kommentarer:

  1. Blir nästan lite avis på din energi att höstfixa trädgården. Jag kan knappt förmå mig att göra det ska jag erkänna - då är intresset helt puts väck och jag vill bara gå i ide inomhus :)
    Här väntar helgjobb men det finns tid att ha lite helg också. Ha det fint!
    Kram C

    SvaraRadera
  2. Och vilken fantastisk härlig och annorlunda färg det var på de äpplena! Mmmm... Och den terrakottakrukan gick inte av för hackor den heller. Så duktiga ni är i trädgården. Ha en riktigt fin helg! Kramis

    SvaraRadera
  3. Vackra äpplen.
    Ha en toppen lördag.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  4. Härligt med an massa äpplen det hoppas jag också på någon gång i framtiden. I helgen planterar jag ett nytt äppelträd och håller tummarna ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  5. Härligt med an massa äpplen det hoppas jag också på någon gång i framtiden. I helgen planterar jag ett nytt äppelträd och håller tummarna ;)

    Kram Ullis

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att ha så mycket äpplen! Vårt träd är mini-litet än så länge och brukar få ungefär 20 äpplen per år hahaa
    kram

    SvaraRadera
  7. Ni har en makalös trädgård <3 Å jag är som alltid så avis på alla äpplen, tänk, en trädgård med äpplen och sprätthöns, det är min dröm... Men en dag kanske så...
    Ang barnen så försöker jag skriva upp roligheter och klurigheter de säger, men går i vågor hur duktig jag är att dokumentera, tur då att man har bloggen, en hel del brukar ju hamna även där. Ha en mysig söndagkväll! KRAM

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails